advertisement
september 17, 2012 • 07:34 PM • updated in September 17, 2012 to 10:32 PM

Venezuela's Capriles slams Chavez for blocking broadcast

Opposition candidate Henrique Capriles throws his cap to supporters during an election rally in Caracas September 16, 2012.
Foto: Carlos Garcia Rawlins / Reuters
 

Venezuela's opposition candidate Henrique Capriles slammed President Hugo Chavez on Monday for blocking a live broadcast of an opposition rally, highlighting criticism the leftist leader abuses state resources to guarantee his re-election.

Shortly after Capriles began speaking to thousands of supporters in a Caracas park, Chavez launched a "chain broadcast" across all public access television in which he celebrated his government's achievements and extolled the virtues of socialism.

"Another radio and television chain broadcast to continue lying to Venezuelans just 20 days before the election," Capriles said via his Twitter account.

Capriles has accused Chavez of using state institutions to tilt the October 7 election in his own favor, from giving supporters cash and apartments, to using state media to glorify his image.

Government officials dismiss those charges, saying the social programs are aimed at helping the poorest, not buying votes.

Chavez says he only uses "chain" broadcasts for state business, not to boost his re-election campaign, but they often last for hours, during which he usually berates his opponents.

Local broadcasters in the South American nation are forced to halt their programming to carry the speeches, although the system was originally designed for brief emergency messages.

After Capriles was told his rally had been taken off the air, he told the crowd: "My friends, people are allowed to be afraid if they want."

Supporters responded with thunderous applause. The rest of Capriles' speech was screened by opposition TV station Globovision after Chavez finished talking.

The election campaign was already drowning in a flood of accusations and insults. Just days earlier, Capriles fired a top aide who had been seen accepting an envelope of cash in a video made public by Chavez's allies.

Chavez remains popular in the OPEC nation after 14 years in power, thanks largely to his self-styled revolution's liberal spending of oil revenue on social programs ranging from free health clinics to subsidized supermarkets.

'MY REVOLUTION'

He leads the election race in most of the best-known polls, which are notoriously controversial and divergent in Venezuela. One major polling firm has Capriles ahead and his numbers have been edging up.

Chavez spoke for almost two hours on Monday at a school inauguration about how education has improved under his government. During the broadcast, several children thanked him for giving them laptops and ensuring access to education.

"Chavez, you are the heart of the people," said one toddler, echoing the government's principal campaign slogan.

Chavez, who won fame through a failed 1992 coup, has built up a strong emotional connection with the country's poor that has made him a formidable candidate.

On Saturday, he tugged at supporters' heart-strings by weeping during a speech at a campaign rally in which he lamented that he could no longer roam the country as in years past.

That may have been a reference to his cancer diagnosed last year. He says he is cured, but it has apparently limited his ability to campaign in the streets.

Opposition leaders described the scene as histrionic crocodile tears, saying he should have cried for the victims of delinquent violence rather than for himself.

On Monday, Capriles mocked Chavez's triumphalist rhetoric in a swipe at the government's struggle to control blackouts, rampant crime and deterioration of public services.

"My revolution is that the people will have water, power and good jobs," Capriles told supporters. A day earlier, he led a rally through the Petare slum that was for years a bastion of Chavez support but in 2008 backed an opposition mayor.

Chavez has spent more than 70 hours in "chain" broadcasts since the start of the campaign on July 1, according to opposition activists that track the broadcasts.

The head of the National Electoral Authority has said that such broadcasts cannot be regulated by elections officials because they are used to inform the public about government projects and do not constitute campaign activity.

(Additional reporting by Eyanir Chinea and Diego Ore. Editing by Christopher Wilson)

Reuters Latam Reuters - Reuters content is the intellectual property of Thomson Reuters or its third party content providers. Any copying, republication or redistribution of Reuters content, including by framing or similar means, is expressly prohibited without the prior written consent of Thomson Reuters. All rights reserved.